Alla inlägg under december 2008

Av Eva - 24 december 2008 20:48

Nu är det kväll, Meckar Abbe sover, han var ruggigt trött efter denna dag. Musse Saga har kraschlandat i soffan så de skall bräas i säng, skönt!

Idag kom det två tomtar över gården med en säck med julklappar, våran tomte hade redan varit och farit. Men de här två var oxå på väg till oss, med varsin lykta i handen så sökte de sig fram till vår port, barnen var överlyckliga. De var mormor och morfar som överaskade oss, de hade kommit ända från Paksuniemi för att fira lite jul med sina barn och barnbarn, de är ju helt fantastiska! Tack mamma och pappa, det var den absolut bästa julklappen någonsin! Nu sitter de i bilen på väg hem till sitt, nöjda med vad de fått åstadkomma med sin närvaro. Ni är bara bäst! Jag kände på mig i morse att de var på G, ringde för säkerhetsskull och kolla var de höll hus, de sa att de var i stan....men det kändas i magen att de var på G och så var det ju faktist. :)  Vi har de allra bästa av alla mammor/pappor, mormor/morfar, farmor/farfar och jag tror att alla mina syskon med familjer håller med mig. Underbara stora familj!

Av Eva - 24 december 2008 09:07

Då var det julafton, tomtegröten står på spisen och snart skall vi äta julfrunch här, vi blir 10 stycken, alltid lika trevligt. Igår blev det jul här i vårt hus....tyvärr så vaknade Abbe och såg vilka som var tomtenissar :) men vad gör man ?!

Igår fick jag veta en tråkig sak, en flicka som umgåtts med mina barn för några år sedan har gått bort. Hon blev på körd av tåget på Bergviken, fruktansvärt tragiskt och mina tankar går till hennes familj idag.

Jag tänder ett ljus för dig, Denise...

Av Eva - 23 december 2008 08:41

I morron är det julafton, ikväll är det tomtenissarnas afton hos oss, det skall bli spännande och se om de små sover :) Hoppas det!

Jul kramar från " Tomtemor är mor till alla barnen!"

Av Eva - 22 december 2008 18:35

Ja snart så är det julaftonsmorron....nu är det bråda tider så man hinner allt...springer i tvättis just nu och städar och badar barn...ikväll skall de i säng och sova itid, likväl i morron. I morron på morron så tar jag upp dem tidigt så de hinner äta frukost innan Abbe skall till doktorn, sen skall jag trycka i dem lite lunch och så skall Moa och Henrik få äran att umgås med dem en stund på Leos, hehe. Ära och ära...;) De är ju helt komplet galna när de kommer innaför de dörrarna, men jag kan tro att de vuxna barnen hänger på ganska friskt :) Då hinner jag få allt ur vägen som skall vara fixat...hoppas jag, skulle jag nu mott förmodan missa nått så är ju pappa Ben hemma på julaftonsmorron så man kan ju skicka iväg honom en sväng. Nej nu skall jag tvaga barnen...tjing pling

Av Eva - 21 december 2008 09:55

Detta utspelade sig i lekrummet på morronen.

Barnen tänker leka "mamma, pappa, barn".

Melina 5år: "Då är jag mamma, Saga bebis och du Abbe är pappa el storebror"

Abbe 4 år: " Jag vill vara bebis"

Melina 5år: " Nej, jag orkar inte äga två bebisar!"

Hon vet verkligen att det är inte så lätt att ha flera bebisar, haha. Vi har ju haft flera bebisar här, det är ju bara 1 år och 2 månader mellan Abbe och Saga. Sen har hon sett hur jobbigt M-L har med 2 bebisar, hon har tvillingarna Felix och Lukas (De är de namnen som bebisarna i leken ofta heter)

Nu skall jag ta fram frukost, Melina skall på Edwins julkalas och vi skall hämta Klara (om hon vågar följa med oss hem vill säga) Hoppas det för Saga vill verkligen ha sin kompis här.

Ha det gott!

Av Eva - 19 december 2008 22:09

Ja så är det ju, nu blev tjejglöggfesten inställd...lite trist, men jag kan dricka glögg hemma :) Får väl bjuda in någon trevlig person att surra med..:) Mackan har lan, det är en ny upplevelse för mig, jag trodde killarna skulle sitta och spela, men de härjar och skriker så nu har jag sagt åt dem. De är här för att spela, annars kan vi lika avbryta. Det är ju så att vi som bor här måste ju kunna sova och det är inte meningen att de skall störa grannarna, men de lever verkligen om så mycket. Nyss sa Mackan att de skall komma nå tjejer hit, men det har jag oxå sagt nej till, han har fått lov att ha tre kompisar på lan hela natten el tills de inte orkar mer, jag har inte tänkt ha fler ungar här nu klockan är mycket och jag tänker lägga mig. Mackan kommer tycka att han har den knäppaste mamman i världen...men det är smällar man får ta. Jag kan inte vara uppe hela natten när jag måste stiga upp i morron då småknyterna vaknar, så då måste jag får sova. Moa och Henka skall dra iväg på nå party, hoppas att de får kuligt :) Själv skall jag mysa med John Blund, tror jag är ganska hångelsjuk med honom ;)

Sov gott allesammans....

Av Eva - 19 december 2008 08:03

Barnen sitter i soffan och äter frukost, snart skall vi gå till dagis. el förskola som det heter numera. Sen skall jag fara och handla mat med min syster Lena. Jag har ju bil hemma men inget körkort så det är tur att jag kan ta med mig min syster så jag får gjort detta från morron. Men först skall jag ha utv samtal på förskolan för Saga stumpan. Men just nu sitter jag i morronrock och dricker kaffe, snart blir det brådis så det är bäst att jag sätter fart. Ha en trevlig fredag och håll i er i halkan....årets julklapp i år kanske blir ett par broddar, haha.

Av Eva - 18 december 2008 19:40

Ja nu var det överstökat, barnen krasch landade i soffan utan att de hunnit borsta tänderna och tvätta sig, men det går nog det oxå. Det var inte lika stor uppslutning som förra året och det var ju lite synd, men det innbar ju oxå att vi kunde avsluta lite tidigare :) Å så fick vi lite julgodis med oss hem ;) Jag skulle nog oxå vilja krachlanda, men min 13åring är ju här så man måste ju vara vaken så man ser att han kommer in i tid och framförallt välbehållen. Min lille skatt, han vill ha lan här i morron och jag har sagt okej, men högst 4 får de vara, han har inte så stort rum så de ryms fler. Moa är och möter sin kärlek på Kallax, nu kommer han och stannar nästan i 3 veckor, hon mår som en prinsessa just nu. De kommer nog sent hit, men de skulle sova här, sen har hon lovat att jag kan gå på tjejglöggfest på måndag och att hon och Henka tar kidzen till Leos på tisdag. Det är guld värt!

Ovido - Quiz & Flashcards